„Обществен враг“ е пиеса, написана през 1882 oт Хенрик Ибсен. През 50-те години на 20 век Артър Милър прави адаптация на пиесата, като запазва същото име. През 2007 година, в Пловдивския театър, проф. Здравко Митков я поставя на сцената, както той я вижда, пречупена през неговия поглед.
Нарочно не бях гледал нито една от репетициите, нарочно не се заглеждах, когато трябваше да влезна в салона и да говоря с режисьора. Чел съм пиесата на Ибсен, прочетох и сценичния вариант на проф. Митков. И не исках да гледам процеса, в който пиесата се превръща в театрално представление, а готовия продукт. Затова днес реших да гледам закритото представление, защото въпреки че е все още репетиция, вече всичко е установено, изрепетирано и ако има някаква промяна, тя ще е толкова дребна и незначителна, че почти няма да се забелязва.
И ето ме в салона, заедно с всички онези, които бяха чули, че ще има закрито представление. Веднага се забелязва отворената и осветена сцена, подредена за начало – някакъв дом. Голяма табела разкрива, че това е ДОМЪТЪ НА Д-РЪ СТОКМАНЪ.
След като удобно се разположих на мястото, което си харесах, ме осени идеята, че тази пиеса ще е огромен и безкраен бърборилник – нито в пиесата на Ибсен, нито в сценичния вариант на режисьора имаше особено действие. Само текст. Много текст, който трябва да се изговори. Ужас! Оказа се, че съм грешал. Представлението е толкова театрално, толкова красиво и изчистено, че когато започна, се преселих в описвания свят – в дома на Стокман, в редакцията на вестника, бях част от събранието, а после – обратно в разрушения дом на Стокманови. За радост „Обществен враг“ не е от представленията, на които спокойно можеш да дремнеш, сгушен в тъмнината на салона.
Сценографията е впечатляваща. Да успееш да наредиш дом, редакция на вестник и апартамент на сцената, при това с минимални промени, си е майсторство. Невяна Кавалджиева се е справила перфектно. Всичко е там, където трябва да бъде, няма излишни предмети, не е нещо кичозно, като в същото време сценографията не е минималистична. Моите адмирации. Костюмите също са много добри, типични за епохата.
Актьорската игра – чух няколко различни мнения. Моето е, че всички се справят чудесно. Много от тях не ги бях виждал в такива роли, което не е непременно лошо. Не бях виждал Елена Кабасакалова в такава роля, изглежда интересно и много добре. Стоян Сърданов малко не ми изглеждаше на мястото си. Свикнал съм да го гледам в комични роли и ако трябва да съм честен, си го представях повече в ролята на Мортен Кийл, отколкото на д-р Стокман. Не че не изигра д-р Стокман, напротив, изигра го толкова добре, че изправи на крака публиката секунди след финала, но ми изглеждаше странно. Ролята му е най-сериозната, почти всяка втора реплика е негова, цялата тежест пада върху него.
Да, революционер съм! Възставам срещу вековната лъжа, че мнозинството винаги има право! Нещо повече – заявявам, че мнозинството винаги греши… […] Било ли е право мнозинството, когато е стояло безучастно, докато са разпъвали Христос? Било ли е право мнозинството, когато е отказало да повярва, че Земята се върти около слънцето и е позволило Галилео да бъде поставен на колене като куче? […] Отговорете ми на следното!… Взвод войници върви по пътя към врага. Всеки от тях е убеден, че върви по правия път, по безопасния път. На два километра по-нататък стои един самотник, предния пост. Той вижда, че този път е опасен, че другарите му ще влязат в капан. Втурва се назад!… Не е ли ясно, че на този човек принадлежи правото да предупреди мнозинството, да спори и да се бори с него, ако вярва, че знае истината? Преди мнозина да знаят нещо, един трябва да го узнае!
Почти невъзможно за игра. А той се справи безупречно. Поздравления!
Смятам да приключвам с писането. Мисля, че най-важното го написах – представлението е чудесно, много театрално и чисто. И ще се хареса, надявам се, на всеки, който го гледа. Затова се огледайте за нетипичен за днешния ден афиш, изписан с ерови гласни (Драматиченъ театъръ – Пловдивъ, Общественъ врагъ…), вижте датата и елате на театър! Хубаво е.
10 replies on “Обществен враг”
Днес, след като гледах и премиерата, ми направи впечатление и играта на Стоян Миндов (Кмета, брат на д-р Стокман). Много силно сценично присъствие, добър контраст.
Днес, след като гледах и премиерата, ми направи впечатление и играта на Стоян Миндов (Кмета, брат на д-р Стокман). Много силно сценично присъствие, добър контраст.
След спектакъла, когато отидох да поздравя актьорите, Алексей Кожухаров изпусна бутилка червено вино (предполагам), която с трясък се строши в краката му. Дано да е за добро, както на него, така и на представлението. Почувствах се адски тъпо, защото заради протегната ми ръка стана белята.
Оказа се също, че май съм единственият, който нарочно не се позаинтересува къде ще бъде купонът след премиерата, коя ще е кръчмата и т.н. Изчаках да видя дали някой все пак ще се сети, че в този театър има и PR (който, предполага се, трябва да е осведомен за всичко, което става), и да ме покани. Нъц. Не съжалявам, ни най-малко. Аз съм насреща само когато трябва да обера някой негатив, иначе не съществувам. Това няма да продължи още дълго. Да му мисли този/тази, който/която ще наследи трънливия ми венец :).
След спектакъла, когато отидох да поздравя актьорите, Алексей Кожухаров изпусна бутилка червено вино (предполагам), която с трясък се строши в краката му. Дано да е за добро, както на него, така и на представлението. Почувствах се адски тъпо, защото заради протегната ми ръка стана белята.
Оказа се също, че май съм единственият, който нарочно не се позаинтересува къде ще бъде купонът след премиерата, коя ще е кръчмата и т.н. Изчаках да видя дали някой все пак ще се сети, че в този театър има и PR (който, предполага се, трябва да е осведомен за всичко, което става), и да ме покани. Нъц. Не съжалявам, ни най-малко. Аз съм насреща само когато трябва да обера някой негатив, иначе не съществувам. Това няма да продължи още дълго. Да му мисли този/тази, който/която ще наследи трънливия ми венец :).
ми то нямаше купон.всички се изпоприбраха, Стоянчо Сърданов си донесе две туби вино и събра приятели в театъра (?!?) [ТУК СЕ НАЛАГА „уж“ ДА ЦЕНЗУРИРАМ КОМЕНТАРА – бел. ред.] аз мисля, че и самият режисьор, който подари на пловдивската публика това прекрасно представление не беше поканен някъде, а вечеряше със сценографката си в един ресторант и май само бобадов беше с тях.в същия ресторант с приятели беше и момчето дето играеше младшия редактор, но на друга маса. така, че мисля, че не е имало купон. [ТУК СЕ НАЛАГА „уж“ ДА ЦЕНЗУРИРАМ КОМЕНТАРА – бел. ред.]
Между другото, някой може ли да ми каже дали проф. Митков е все още тук и дали ще остане в Пловдив и за втората премиера на 21.03???
ми то нямаше купон.всички се изпоприбраха, Стоянчо Сърданов си донесе две туби вино и събра приятели в театъра (?!?) [ТУК СЕ НАЛАГА „уж“ ДА ЦЕНЗУРИРАМ КОМЕНТАРА – бел. ред.] аз мисля, че и самият режисьор, който подари на пловдивската публика това прекрасно представление не беше поканен някъде, а вечеряше със сценографката си в един ресторант и май само бобадов беше с тях.в същия ресторант с приятели беше и момчето дето играеше младшия редактор, но на друга маса. така, че мисля, че не е имало купон. [ТУК СЕ НАЛАГА „уж“ ДА ЦЕНЗУРИРАМ КОМЕНТАРА – бел. ред.]
Между другото, някой може ли да ми каже дали проф. Митков е все още тук и дали ще остане в Пловдив и за втората премиера на 21.03???
Поздравления на всички виновни да се случи това представление !
от един доволен зрител 🙂
Поздравления на всички виновни да се случи това представление !
от един доволен зрител 🙂
Мда… благодаря от името на всички виновници 🙂
Мда… благодаря от името на всички виновници 🙂