По традиция номинациите и наградите Аскеер са по-авторитетните и изпълнени със смисъл, създадени с повече умисъл и с жури, което е по-прецизно и взискателно, с по-добър вкус към представленията. Отделно, че и самата церемония е по-впечатляваща. Ето и тазгодишните номинирани:
Изгряваща звезда
- Боян Крачолов, Димитър Крумов и Иван Николов за „Това НЕ Е Хамлет“, авторски спектакъл на Боян Крачолов по текстове на Шекспир, Бекет, Молиер, Мигел де Сервантес, Том Стопард, Петер Вайс, Мюлер, Калдерон и други, Театрална работилница „Сфумато“
- Весела Василева за „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“
- Каталин Старейшинска за ролята на Роберта в „Дани и дълбокото синьо море“ от Джон Патрик Шанли, постановка Ованес Торосян, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив
Поддържаща мъжка роля
- Ивайло Христов за ролята на Лебедев Павел Кирилич в „Иванов” от Антон П. Чехов, постановка Стефан Мавродиев, Младежки театър „Николай Бинев“
- Йордан Ръсин за ролята на Телегин във „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, постановка Григор Антонов, Общински културен институт Театър „Възраждане“
- Цветан Алексиев за роляите на Йоан Кръстител в „Последно изкушение” от Никос Казандзакис, драматургична версия Веселка Кунчева и Ина Божидарова, постановка Веселка Кунчева, Народен театър „Иван Вазов“
Поддържаща женска роля
- Ивана Папазова за ролята на Икония във „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив
- Станка Калчева за ролята на Дора Странг в „Еквус“ от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“
- Ива Тодорова за ролята на Еколожката в „Добре дошли в България“ от Здрава Каменова и Гергана Димитрова, постановка Гергана Димитрова, Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“ в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс – НДК
Моите адмирации за Станка Калчева, наистина изключителна роля, но фаворитът ми е Ивана Папазова с малката ѝ, но запомняща се роля във „Вълци“. Дори и само заради монолога ѝ си струва да се гледа цялото представление.
Сценография
- Мариета Голомехова за „Последно изкушение” от Никос Казандзакис, драматургична версия Веселка Кунчева и Ина Божидарова, постановка Веселка Кунчева, Народен театър „Иван Вазов“
- Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“
- Юлиана Войкова-Найман за „Майстори” от Рачо Стоянов, постановка Петринел Гочев, Народен театър „Иван Вазов“
„Последното изкушение“!
Костюмография
- Мира Каланова за „Влюбеният Шекспир“ по сценарий на Марк Норман и Том Стопард, постановка Пламен Марков, Театрално-музикален продуцентски център – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“
- Свила Величкова за „Малката морска сирена“ от Катрин Ан по приказката „Малката русалка“ от Ханс К. Андерсен, постановка Василена Радева, Театър „София“
- Юлиана Войкова-Найман за „Майстори“ от Рачо Стоянов, постановка Петринел Гочев, Народен театър „Иван Вазов“
Театрална музика
- Петър Дундаков за „Еквус“ от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“
- Петя Диманова за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, постановка Диана Добрева, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив
- Христо Йоцов за „Анна Каренина“ от Лев Н. Толстой, постановка Николай Поляков, Театър „София“
Музикалната картина на „Вълци“ ме подразни – прекалено силна и натрапчива, като някакво уродливо съчленение към представлението, а не в хармония и единство.
Водеща мъжка роля
- Владимир Карамазов за ролята на Ален Рей в „Богът на касапницата“ от Ясмина Реза, постановка Антон Угринов, Народен театър „Иван Вазов“
- Иван Юруков за ролята на Найден в „Майстори“ от Рачо Стоянов, постановка Петринел Гочев, Народен театър „Иван Вазов“
- Свежен Младенов за ролята на поп Кръстьо във „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“
Владо Карамазов. Колкото и да не го харесвам, тук е в силна роля.
Водеща женска роля
- Александра Василева за ролята на Анет Рей в „Богът на касапницата“ от Ясмина Реза, постановка Антон Угринов, Народен театър „Иван Вазов“
- Меглена Караламбова за ролята на Майката в „Разговори с мама“ по Сантяго Овес от Жорди Галсеран, постановка Венцислав Кулев, Театър 199 „Валентин Стойчев“
- Радена Вълканова за ролята на Вероник Улие в „Богът на касапницата“ от Ясмина Реза, постановка Антон Угринов, Народен театър „Иван Вазов“
Александра Василева. Заедно с Владо Карамазов са много добри тук.
Режисура
- Диана Добрева за „Вълци“ по „Трънски разкази“ от Петър Делчев, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив
- Григор Антонов за „Вуйчо Ваньо“ от Антон П. Чехов, Общински културен институт Театър „Възраждане“
- Стайко Мурджев за „Еквус“ от Питър Шафър, Младежки театър „Николай Бинев“
Тук си избирам Диана Добрева, заради смелостта да направи всичко по този начин.
Най-добро представление
- „Богът на касапницата“ от Ясмина Реза, постановка Антон Угринов, Народен театър „Иван Вазов“
- „Великденско вино“ от Константин Илиев, постановка Весела Василева, Общински културен институт Театър „Възраждане“
- „Еквус“ от Питър Шафър, постановка Стайко Мурджев, Младежки театър „Николай Бинев“
От трите предложения „Богът на касапницата“ води убедително.
Съвременна българска драматургия
- „Добре дошли в България“ от Здрава Каменова и Гергана Димитрова (Независим проект на Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“, постановка Гергана Димитрова, 5 май 2016 г., в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс – НДК)
- „Спасителят“, Комедия от Кирил Топалов (Драматично-куклен театър – Враца, постановка Васил Василев, 4 май 2016 г.)
- „Пробен срок“ от Николай Гундеров (Театър 199 „Валентин Стойчев“, постановка Тея Сугарева, 5 ноември 2016 г.)
ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО
Академия „Аскеер“ удостоява с Голямата награда ЗА ЦЯЛОСТЕН ПРИНОС КЪМ ТЕАТРАЛНОТО ИЗКУСТВО „АСКЕЕР 2017“ големия български драматург КОНСТАНТИН ИЛИЕВ
Mentions