За какво му е на Пловдив опера?!

Подшушна се, че ще закриват операта в Пловдив. Още на следващия ден по Главната улица на Пловдив нахилени лелки призоваваха минувачите с „Елате да се подпишете!“. Ако си по-любопитен, успяваш да изтръгнеш от тях информация, че иде реч за започнала подписка против закриването на Пловдивската опера и преобразуването й в Пловдивска филхармония с хор и солисти. Не, не се подписах. На нито една от масичките, покрай които минах. Защо, ще стане ясно по-долу.

Пловдив заслужава да има опера
(© снимкa: Дарик – Пловдив)

Смях предизвиква реакцията на заместник-кмета по културата под тепетата Петя Гогова. Докато Министерството на културата приканяше местното ръководство да вземе двата театъра (драматичен и куклен) и операта под крилото си, отговорът беше категорично не. Дори нямаше опит за диалог за търсене на варианти за смесено финансиране. Категорично „Не“ и толкоз. А сега, изведнъж, когато ножът удари кокала, рипна леля да скача, че „Пловдив не може да остава без опера“. Къде беше тя тогава, защо си седя в културното кьоше и изпълзя чак сега? И как й хрумна току-така, че Пловдив е културна столица? На какво отгоре? Пловдив беше културна столица, но през далечната 1999. Сверете си календара, Гогова! И спрете с негодуванието, че без мнението на общината е пристъпено към закриване. Когато от вас се искаше да вземете отношение, вие си правихте оглушки и надигахте вой по медиите, че „искат да ви хързулнат театрите и операта“.

Евтин PR тръгна да си прави и кметът Славчо Атанасов – Дарик излезе с новина, че „Кметът на Пловдив влиза в ролята на Александър Велики“. Той пък недоволства, че „гаврите с Пловдив стават твърде много“. Стават, защото го имат за палячо, не за управник на града. И ето, горкият, сега иска да се изкара мъченик.

Естествено, проектът за закриването на операта беше спрян, след това неистово желание за диалог. Въпросът е защо трябваше да се стигне дотук, за да се сетят в общината да свършат някаква работа. И защо Петко Атанасов не понесе отговорност за прибързания си категоричен отказ?

А по какъв начин Пловдивската опера и филхармония ще привличат повече публика, така че да не са трън в очите на Министерството на културата, нищо не се споменава. Говори се само за Градския дом на културата, където правели нова, ултрамодерна зала. Тя, извинете, сама ли ще се пълни със зрители?

Не се разписах в защита на операта, защото ми е безразлично. Нито искам да има опера, нито искам да няма. Все едно ми е. Всички говорят за възпитателната и просветителска дейност на това изкуство. Окей, чудесно. Само че за толкова години аз не съм чул нищо за операта/ОФД-то – единствено се информирам за събитията ако по някаква причина мина покрай концертна зала, та видя някой грозен афиш. Пловдивчани дори не знаят къде се помещава институцията, къде изнася спектаклите/концертите си. Та какво е направило това дружество за формирането на любов и нужда от това изкуство за жителите и гостите на града? Защо трябва да ме боли, когато го закриват, при положение, че ми е безразлично, защото не, не съм ходил на спектаклите, които реализират? Защо да пука на някой от приятелите и познатите ми, при положение, че никой от тях не ходи на опера/концерти. Нито имат потребност, нито някога сме се замисляли дали да не прекараме свободното си време там. По естествен начин театърът ни привлича с магнетизма си.

Иначе да, имиджово е да има опера в Пловдив. Това никой не го отрича. Но май не е достатъчно, за да продължи да съществува и да тъне в забрава.

  • Pingback: Tweets that mention За какво му е на Пловдив опера?! | Дневникът на един Gregg -- Topsy.com()

  • Raadetel

    Не знам какви са подбудите Ви да напишете този текст – няма нищо по-лошо от това да си безразличен, без позиция – по-добър вариант е дори да кажеш, че това не те интересува! Не знам дали си струва да оборвам мнението на човек без мнение и който намира душевно удовлетворение в изливане на апатията си и омразата си! Единственото, което ме притеснява, че такива хора като вас са проводници на неверна информация и негативизъм. Не Ви интересува, а коментирате, за да тровите хората, които искат да защитят българската култура! И как ще намерите информация за събитията на ОФД Пловдив, когато това не Ви интересува – опитайте и ще видите, че интернет пространството ще Ви залее с информация за различните събития, ОФД Пловдив вече цял сезон продава билети чрез ивентим, тикетстрийм, тикетсбг. И не се присмивайте на човешкия ентусиазъм на хората, които се тревожат за своята опера, нямат опит в подписки и демонстрации, а им помогнете! Знаете ли, мъчно ми е за Вас – затова, че духовността е толкова далечно понятие за Вас!

    • Хората, които искат да има опера в Пловдив едва ли биха се повлияли от текст като този, те ще ходят, ще скачат, ще слушат пред Министерство на културата 7 симфония на Шостакович, водени от Славчо и т.н.

      По-грозното е, че покрай изкуството (или липсата му), някои хора си правят PR, вместо реално да седнат да посвършат нещо било за запазване на операта, било за подобряване на града като място за виреене на култура. И защото ме подразниха техните (без)действия, затова всичко тръгна в тази нотка. Не ми е безразлично, везната е равна и се колебае в коя посока да се наклони. Ако ми беше безразлично, нямаше да седна да напиша всичко това, включително и ровенето за източници.

      Колко билета за събитията са продадени онлайн за изминалия сезон?

      Темата за духовността ми въобще няма да я засягам.

      • Парите са ключовият фактор. И тук, и навсякъде. Ако дружеството е толкова отчайващо губещо, може би трябва да бъде намеред друг, печеливш формат.

        Но какво се учудвам, то с театрите в София се започна (институции като Сатиричния театър, например), та една опера в Пловдив ли ще ни се опре?

        На милиционерско правителство опери и театри не му трябват.

  • Raadetel

    Не знам какви са подбудите Ви да напишете този текст – няма нищо по-лошо от това да си безразличен, без позиция – по-добър вариант е дори да кажеш, че това не те интересува! Не знам дали си струва да оборвам мнението на човек без мнение и който намира душевно удовлетворение в изливане на апатията си и омразата си! Единственото, което ме притеснява, че такива хора като вас са проводници на неверна информация и негативизъм. Не Ви интересува, а коментирате, за да тровите хората, които искат да защитят българската култура! И как ще намерите информация за събитията на ОФД Пловдив, когато това не Ви интересува – опитайте и ще видите, че интернет пространството ще Ви залее с информация за различните събития, ОФД Пловдив вече цял сезон продава билети чрез ивентим, тикетстрийм, тикетсбг. И не се присмивайте на човешкия ентусиазъм на хората, които се тревожат за своята опера, нямат опит в подписки и демонстрации, а им помогнете! Знаете ли, мъчно ми е за Вас – затова, че духовността е толкова далечно понятие за Вас!

  • Хората, които искат да има опера в Пловдив едва ли биха се повлияли от текст като този, те ще ходят, ще скачат, ще слушат пред Министерство на културата 7 симфония на Шостакович, водени от Славчо и т.н.

    По-грозното е, че покрай изкуството (или липсата му), някои хора си правят PR, вместо реално да седнат да посвършат нещо било за запазване на операта, било за подобряване на града като място за виреене на култура. И защото ме подразниха техните (без)действия, затова всичко тръгна в тази нотка. Не ми е безразлично, везната е равна и се колебае в коя посока да се наклони. Ако ми беше безразлично, нямаше да седна да напиша всичко това, включително и ровенето за източници.

    Колко билета за събитията са продадени онлайн за изминалия сезон?

    Темата за духовността ми въобще няма да я засягам.

  • Парите са ключовият фактор. И тук, и навсякъде. Ако дружеството е толкова отчайващо губещо, може би трябва да бъде намеред друг, печеливш формат.

    Но какво се учудвам, то с театрите в София се започна (институции като Сатиричния театър, например), та една опера в Пловдив ли ще ни се опре?

    На милиционерско правителство опери и театри не му трябват.

  • gost

    Съжалявам да прочета това, този пост говори много лошо за падението на човешката култура. Това, че вас не ви интересува дадено изкуство не означава, че то няма право да съществува. За жалост днес бедните души като вас мислят само за плюскане и чалга и пет пари не дават, че със закриването на операта и други културни мероприятия градът се лишава от просперитет.

    • Далеч съм от мисълта, че операта не трябва да съществува. Напротив, аз харесвам операта като изкуство. За разлика от чалгата, която се опитвате да ми припишете като грях. Иначе падението е не в човешката култура, а в смесването на култура с политика.

  • gost

    Съжалявам да прочета това, този пост говори много лошо за падението на човешката култура. Това, че вас не ви интересува дадено изкуство не означава, че то няма право да съществува. За жалост днес бедните души като вас мислят само за плюскане и чалга и пет пари не дават, че със закриването на операта и други културни мероприятия градът се лишава от просперитет.

  • Далеч съм от мисълта, че операта не трябва да съществува. Напротив, аз харесвам операта като изкуство. За разлика от чалгата, която се опитвате да ми припишете като грях. Иначе падението е не в човешката култура, а в смесването на култура с политика.

  • R Jong

    Чудя се какво би Ви мотивирало, г-н Цонев, за да посетите някой от спектаклите на Операта, или концертите на Пловдивската Филхармония (когато още съществуваше)?
    По-привлекателни плакати, или по-доброто им съдържание? А може би и двете???
    Каква е разликата според Вас между сегашния репертоар и този през 90-те години?
    Какво куца на рекламата и какво намеквате за Връзките с Обществеността?
    Аз съм външен човек, който навремето (преди 20 год. работеше за известно време по разпределение в балета на операта).
    Личното ми мнение е, че през изминалия сезон беше назначена Силвия Томова за дирвктор на балета и го съживи.
    Гледах спектаклите на „Спящата красавица“ – премиерата беше през май т.г. и гледах Галата на Античния т-р на 05.07.2010. Тя беше съчеатаване на оркестрови изпълнения под палката на гост-диригент, оперетни арии & след антракта – балетни изпълнения на гостуващи балетни солисти от Софийска опера и местния Пловдивски балет. Галата завърши с уникална Балетна миниатюра, пригодена за Пловдивския балет от български гост-хореограф, работещ в Америка. Беше един малък шедьовър и достоен финал на една чудесна, разнообразна вечер.
    Мисля, че, ако бяхте проявили интерес с приятелите си, щяхте да се насладите като мен, независимо, че далеч не е сходно с театралните постановки, които явно предпочитате да гледате.
    Напоследък гледах доста театър по сцените на София и констатирах, че всички артисти преиграват излишно. Крещят – там, където трябва да говорят и викат, където трябва да шептят. Никакви фини нюанси… Много трагично е положението!
    На повечето спектакли си излизах в антракта, за да не обидя никого… (иначе ми е идвало да си тръгна още в началото, като усетя накъде пак бие атмосферата).
    Чудя се на какво ли се дължи това преекспониране? На лоша школа, или на чалгаджийската ни култура напоследък?
    Единствено с кеф си останах до край на „Дуенде“ в т-р 199.
    Беше кратък моно спектакъл с Т. Лолова, но Невероятно Добър! Препоръчвам ви да заведете някой от приятелите си на него – ще се посмеете от сърце.
    ;-))

    • На сценографията и костюмите ставаме свидетели, след като прекрачим прага на салона. Дотогава повечето, много повечето информация онлайн и не само, както и красиви плакати и афиши са нещата, които ни карат да предприемем крачката напред и да си купим билетче. На мен това ми липсва.

      Иначе връзките с обществеността са ключова фигура, която е липсващото или неработещо звено във веригата. Защото обществеността май е развързана от ОФД-то.

      Театралните постижения и недостижения предлагам да ги оставим за друго място, тъй като те са различен вид изкуство.

  • R Jong

    Чудя се какво би Ви мотивирало, г-н Цонев, за да посетите някой от спектаклите на Операта, или концертите на Пловдивската Филхармония (когато още съществуваше)?
    По-привлекателни плакати, или по-доброто им съдържание? А може би и двете???
    Каква е разликата според Вас между сегашния репертоар и този през 90-те години?
    Какво куца на рекламата и какво намеквате за Връзките с Обществеността?
    Аз съм външен човек, който навремето (преди 20 год. работеше за известно време по разпределение в балета на операта).
    Личното ми мнение е, че през изминалия сезон беше назначена Силвия Томова за дирвктор на балета и го съживи.
    Гледах спектаклите на „Спящата красавица“ – премиерата беше през май т.г. и гледах Галата на Античния т-р на 05.07.2010. Тя беше съчеатаване на оркестрови изпълнения под палката на гост-диригент, оперетни арии & след антракта – балетни изпълнения на гостуващи балетни солисти от Софийска опера и местния Пловдивски балет. Галата завърши с уникална Балетна миниатюра, пригодена за Пловдивския балет от български гост-хореограф, работещ в Америка. Беше един малък шедьовър и достоен финал на една чудесна, разнообразна вечер.
    Мисля, че, ако бяхте проявили интерес с приятелите си, щяхте да се насладите като мен, независимо, че далеч не е сходно с театралните постановки, които явно предпочитате да гледате.
    Напоследък гледах доста театър по сцените на София и констатирах, че всички артисти преиграват излишно. Крещят – там, където трябва да говорят и викат, където трябва да шептят. Никакви фини нюанси… Много трагично е положението!
    На повечето спектакли си излизах в антракта, за да не обидя никого… (иначе ми е идвало да си тръгна още в началото, като усетя накъде пак бие атмосферата).
    Чудя се на какво ли се дължи това преекспониране? На лоша школа, или на чалгаджийската ни култура напоследък?
    Единствено с кеф си останах до край на „Дуенде“ в т-р 199.
    Беше кратък моно спектакъл с Т. Лолова, но Невероятно Добър! Препоръчвам ви да заведете някой от приятелите си на него – ще се посмеете от сърце.
    ;-))

  • На сценографията и костюмите ставаме свидетели, след като прекрачим прага на салона. Дотогава повечето, много повечето информация онлайн и не само, както и красиви плакати и афиши са нещата, които ни карат да предприемем крачката напред и да си купим билетче. На мен това ми липсва.

    Иначе връзките с обществеността са ключова фигура, която е липсващото или неработещо звено във веригата. Защото обществеността май е развързана от ОФД-то.

    Театралните постижения и недостижения предлагам да ги оставим за друго място, тъй като те са различен вид изкуство.

  • Vyrbichka

    След като вече няма работещи предприятия,които бяха спонсори на пловдивската опера,редно е общината да помогне.

  • Vyrbichka

    След като вече няма работещи предприятия,които бяха спонсори на пловдивската опера,редно е общината да помогне.

  • Това звучи много неубедително. Както е ясно, комунизма свърши. Всички, които не съществуват, значи са били тромави и мързеливи и не са успели да се приспособят. На тяхно място има други. Операта, обаче, също трябва да заработи и да издири контакти и поиска подкрепа от работещите. И това хич не е сложно.

  • adaljizza

    Na Plovdiv e nugna Opera povece ot vsicko,nisko duhovni gospoda.Zastoto takiva kato vas elementarni sazdania unistogihte kulturata!A nie triabva da rabotim i da radvame horata,zastoto niama po Veliko i Krasivo Izkustvo ot OPERATA!..Ste doide vremeto,kogato na tazi Zemia ste giveiat i tvoriat samo visoko inteligentni sastestva!
    G….

  • adaljizza

    Модератор: текстът на коментара беше на шльокавица и беше премахнат за удобство на четенето. Ако авторът желае, може да го публикува отново, този път на кирилица, както се изписва българският език.

  • adaljizza

    Само ще кажа колко ниско духовни сащества има за сажаление на тази Земя.Много ми е мъчно за тях!Уви,душата им е бедна!

  • adaljizza

    Само ще кажа колко ниско духовни сащества има за сажаление на тази Земя.Много ми е мъчно за тях!Уви,душата им е бедна!

  • Avatar

    Както се видя и без твоя подпис мина !!! От километър се вижда , че си на светлинни години от изкуството . Такива като теб , чиито глави са по цял ден заровени в компютъра си мислят че всичко разбират , а останалите хора мислят за глупаци . В текстът ти се забелязва , че си много вещ по политическите въпроси .То верно че има една приказка , че всеки един българин във всеки един момент е готов да стане президент , като е убеден че ще бъде по-добър от настоящия . Да вземем тебе да те направим и кмет и зам.кмет на едно , щом разбираш толкова много , та да можеш всичко да решаваш сам и по най-правилния начин . Тогава спокойно ще можеш да закриеш и Театрите и Операта а може и училищата , като на тяхно място откриеш Молове , МакДоналдси , Дискотеки , Интернет салони и др.културни центрове .
    Много ти цепят басма на тебе , всички които коментират просташкия ти текст .
    Май си нямаш друга работа , та се занимаваш с неща , които не са ти за главата . Аман от дърдорковци . Гледай си там Интернета , Гугъла и всичките ти виртуални интереси и остави хората разбиращи от изкуство ( а те са изключително малко ) да се занимават с това . А пък за твоя подпис , ( ако и той вече не е електронен ) никой не е приритал !!!

    • очевидно имаш нужда от корекция на зрението. Освен това, като си толкова отворен, защо не застана зад написаното с името си, а се скри зад псевдонима, който, по стечение на обстоятелства, освен в хиндуизма, се използва и в областта на компютрите?