Защо Facebook придобиха Glancee?

GlanceeМобилното приложение „Glancee“ беше интересно решение, защото премахваше необходимостта от ръчно отбелязване на местоположението (познато от Foursquare). Tо отвеждаше потребителя крачка напред и предлагаше възможност за откриване и срещане с нови и интересни хора наоколо. Приложението вече е недостъпно, а фирмата е вече собственост на Facebook, които ги придобиха (талант и софтуер) като опит за извличане на още по-голяма полза и осмисляне на mobile присъствието си.

Докато приложението все още съществуваше, силно разчиташе на интеграция с Facebook, от където извличаше данни от графа за интереси (какво харесва всеки конкретен потребител), за да напасва интересите с хората наоколо и да прави разумни предложения чрез тях, съчетани с местоположението.

Причината за придобиването не може да бъде извлечена ако не се познава предишното поведение на Facebook и ситуацията около фирмата. Основна цел на Facebook е да събира максимално много информация за потребителите и да я използва, за да им предлага по-добри преживявания (като в същото време я предоставя на бизнеса, за по-таргетирано достигане до клиентите им) . Когато Foursquare стартираха, Facebook осъзнаха, че това е ниша, от която нямат потребителски данни, а тя е достатъчно голяма и значима и с потенциал. Така, като опит за надпревара с Foursquare, създадоха Facebook Places (от които се отказаха по-късно, вероятно осъзнали, че отбелязването на локация не би трябвало да е основно преживяване). По-късно придобиха таланта зад конкурента на Foursquare – Gowallа.

Проектът Places беше стартиран отново, но изцяло преосмислен, като вече не ограничава потребителите само до текущо местоположение, а позволява да бъдат добавяни минали местоположения към споделянията. А след реорганизация на начина, по който функционират събитията, вече могат да се добавят и бъдещи местоположения. Това е важно – все пак Facebook основно се използва, за да се поддържа връзка с приятели – когато някой знае къде да са приятелите му, лесно може да влезе в контакт с тях, да организират мероприятия заедно. И така да споделят още повече информация за себе си с Facebook. Именно затова конкуренция с Foursquare би била ограничаваща и функционалността (от Gowalla) не просъществува дълго във Facebook – плановете на фирмата бяха по-големи.

За разлика от също придобития Instagram, Gowalla и Glancee не бяха лидерите на пазара (Foursquare доминираха отбелязването на локации, а Highlight е лидерът при автоматичното отбелязване и срещане с нови хора). Instagram добавя към портфолиото на фирмата мега-супер-дупер якото приложение за споделяне на снимки (паралелно с много мета данни – къде е направена снимката, кой и какво е на нея, как се приема от аудиторията…), докато в случая с Gowalla беше придобиване на талант – създателите му имаха познания и опит с местоположението, бяха отдадени да мислят как да бъдат креативни в тази посока. При Glancee нещата стоят по подобен начин, въпреки че голяма част от алгоритмите вероятно ще бъдат използвани в бъдещите версии на мобилните приложения.

Не е за подценяване и фактът, че Highlight е наличен само за iPhone, докато екипът зад Glancee включва и Android разработчици, а и цената за придобиване на лидера в областта е по-висока, а в случая – и ненужна, предвид че алгоритмите ще бъдат променени по начин, който да отговаря на цялостната стратегия на Facebook.

Елементът с откриването на нови и интересни хора с общи интереси едва ли ще е доминантен, при положение, че много от потребителите на Facebook са чувствителни на тема лични данни и тяхното споделяне. Новите връзки в социалния граф едва ли биха били особено интересни за Facebook.

По-вероятно е възможността да бъде използвана за срещи с приятели. Възможно е (дори е много вероятно) алгоритът да бъде разширен и освен да свързва хора, да бъде добавена да свързва потребителите с обекти (например местни търговци, заведения, ресторанти, рекламодатели…) и това няма да се случва само защото са наблизо, а защото ще се използва информация от потребителския граф за интереси. Това е много вероятната прична за придобиването като опит за монетизиране на мобилните приложения, в които рекламите не успяват да виреят по начина, по който това се случва в уеб.