Новите директори на културните институти

Започна се прилагане на театралната реформа или както я наричат на много места – „културно убийство“. Вчера бяха подписани заповедите за назначаване на новите директори на потърпевшите от реформата културни институти.

Ето кои са директорите, а в скоби и курсив в края съм добавил мои кратки коментари, където съм имал какво да кажа.

  • Павел Васев – Народен театър „Иван Вазов” със сцена „Сълза и смях”; (Логичен избор. Между Павел Васев и Венцислав Кисьов, по-добрият вариант е Васев. Остава да виси въпросът какво ще се случи с директорския тандем на „Сълзата“ – Кисьов и Банов?)
  • Тодор Димитров – Държавен музикален и балетен център – ДМТ „Стефан Македонски” и балет „Арабеск”; (това назначение ми се струва весело – първоначално Оперетата се натискаха за този директор, защото „е един от тях“, а напоследък почнаха да имат щения да го махат, защото е неквалифициран. И вероятно да им отмъсти заради „случая Панкин“, Рашидов им го натресе пак. Честито.)
  • Славчо Славов – Театрално-музикален продуцентски център – Варна с Драматичен театър „Стоян Бъчваров” и Държавна опера – Варна; (този господин ми е непознат. Дали не става въпрос за зам. областния управител на Варна? И ако да, с какъв акъл е приел това „понижение“?)
  • Кръстьо Кръстев – Драматичен театър „Н. О. Масалитинов” -Пловдив със сцена „Николай Хайтов” – Смолян; (неприятно, но факт. Все се надявах, че ще е някой друг. Дано не повлече след себе си смолянската трупа, освобождавайки пловдивски артисти. Ще е трагедия.)
  • Найден Тодоров – Държавна опера – Русе;
  • Александър Текелиев – Държавна опера – Бургас;
  • Пламен Тасев – Държавна опера – Пловдив; (ето тук това е също много весело решение. Уволниха Калуди Калудов и назначиха Пламен Тасев, който историята помни като зам–директор на ОФД-то преди години, а сега е солист-водач на кларнетистите в оркестъра на операта. Назначението е, защото „има повече управленски опит“. Славчо Атанасов пак скочи и започна с необмислените си дела и думи, сега чакам квачката Петя Гогова да започне да му приглася.)
  • Мирослав Кръстев – Симфониета – Видин;
  • Димитър Панов – Симфониета – Враца;
  • Станислав Ушев – Симфониета – Шумен;
  • Неделчо Стойчев – Драматично-музикален театър „Антон Страшимиров” – Разград със сцена „Назъм Хикмет”;
  • Димитър Игнатов – Драматично-куклен театър „Димитър Димов” – Кърджали със сцена „Кадрие Лятифова”;
  • Борислав Ненков – Драматичен театър „Сава Доброплодни” – Силистра;
  • Златина Станева – Куклен театър – Силистра. (При положение, че навсякъде се реже, свива и оптимизира, защо в Силистра има множене на директори, така и никой не седна да обясни. Така и не стана ясно защо вместо сливане, тук ставаме свидетели на разделяне и вместо намаляване броя на директорите, имаме добавяне на още един, който ще има зам. и т.н.).

Тази промяна няма да промени нищо. За да се случи нещо и то да е ефективно, необходимо е Министерството на културата да свърши нещо друго. Също така, за да има реален резултат, необходимо е и културните институти да започнат да работят и да променят манталитета си на държавни служители. Време е да започнат да показват защо получават заплати, а не да се чудят къде и как да се скатаят в интервала от 9 до 17.

Нито един от сайтовете на културни институти с нов директор не отрази събитието и не е променил името на директора си. На театъра във Варна дори все още пише, че Дафинка Данаилова е директор (!).