Най-важното при разработка на мобилни приложения

Като цяло и само горната снимка дава пълния отговор, но нека е по-детайлно. Преди време Дневник писаха за мобилните приложения у нас като преход от хоби към бизнес. Далеч не искам да коментирам тяхното писание, но е факт, че дори у нас вече се наблюдава все по-сериозно разработване на мобилни приложения. Мнозинството все още не предлагат уникалност, а привнасят и реализират чужди идеи и модели (точно както и при уеб, за съжаление).

Дейвид Такър има свои 10 неща за планиране при разработване на мобилно приложение.

Киран Белуби, основател и изпълнителен директор на 955dreams още в началото на декември миналата година по време на LeWeb препоръча борба с посредствеността при създаването на мобилни приложения.

„Посредствеността е враг. Тя убива страхотните идеи. Хората имат страхотни идеи, които искат да реализират. Едно посредствено решение води до друго и скоро от страхотната идея не е останало нищо.“

И Киран, и Дейвид са на мнение, че е изключително важно познаването на потребителите, които ще използват приложението – техните проблеми, навици, очаквания, нагласи, доколко са запознати с екосистемата и с технологиите… Освен това, Киран подчертава и важността на три други неща:

  1. Какъв продукт се създава и какъв проблем решава на потребителите;
  2. Какво преживяване се очаква да имат потребителите, когато използват приложението;
  3. каква е емоционалната реакция на потребителите, които разработчиците очакват обратно от потребителите.

Освен това, още отрано трябва да се започне да се мисли за маркетиране на приложението. Но докато маркетолозите обмислят стратегията си, ето какво е нужно, за да бъде приложението успешно:

  • Познаване и разбиране на потребителите и средата, в която се намират

    Мобилното преживяване е резултат от няколко различни фактора, някои от които са свързани със самото приложение, докато други – с човека, който използва приложението или контекстa, в който се използва приложението. Например когато проверяваме телефона си, то е в моменти, в които вниманието ни е за секунди откъснато от извършването на друга, основна дейност. На път, в движение, на някоя опашка или в асансьора…

    Повечето време потребителите прекарват с телефона си именно в такива кратки моменти, докато вършат нещо друго. Затова е важно да се помни, че когато потребителите посягат към мобилното си устройство, независимо дали го правят, за да проверят какво се случва или да свършат нещо друго, те бързат, защото най-често не знаят кога спонтанно изникналото свободно време ще приключи и ще трябва да затворят приложението и да се върнат към обичайните си занимания.

  • Ясно представяне

    Благословията и проклятието на малките екрани – има толкова много и същевременно толкова малко място. Приложението трябва умело да се възползва от цялото пространство, но не и да пренасища екрана — тайната е в откриването на подходящия баланс. И когато той бъде постигнат, когато мислите, че лейаутът и дизайнът са отлични, изпробвайте ги в контекста на потребителите – при лоша 3G връзка, навън, в движение, докато бързат…

    Може ли интерфейсът да бъде прочетен в движение? Достатъчно едър ли е използваният шрифт? Достатъчен ли е контрастът, за да се вижда интерфейса при слънчева светлина? Достатъчно големи ли са бутоните и достатъчно отделени ли са един от друг, за да е удобно натискането с пръсти, без да се правят погрешни действия? Дори и само едно от тези неща да не е изпълнено и приложението става трудно и сложно за използване и причина потребителите да го отбягват.

  • Интуитивно потребителско преживяване

    Приложението трябва да е достатъчно лесно и интуитивно за използване и без да се налага да бъдат изчитани наръчници, за да бъде разбрано и правилно използвано. То трябва просто и ясно да представя основните му възможности. В повечето случаи приложението разполага само с няколко секунди, в които да ангажира вниманието на новия потребител; ако потребителят не успее да разбере за какво иде реч през това време, той просто го затваря и никога не се връща към него. И по-важното е, че той вече има лошо преживяване, има изградено мнение и започва да предупреждава приятелите си за объркващото приложение.

  • Страхотен дизайн

    Тази точка е доста важна и за нея може да се изпише много. Дори повече от една публикация. Според Чарлз Иймз „дизайн е планът за подредба на елементите по такъв начин, че най-добре да изпълняват дадена цел“. Въпреки това определението на Джо Спарано е по-сполучливо, по мое мнение – „Добрият дизайн е очевиден. Страхотният дизайн е прозрачен, невидим, незабележим.“

    Всичко трбва да се изпробва с потребителите, в средата, в която ще ползват приложението и оттам насетне да се подобрява.

    Майк Кригер от Instagram дава ценни ценни съвети за дизайна на мобилни приложения.

  • Отзивчивост

    Въпреки че е на последно място в този списък, това правило е от изключително значение за успеха на приложението.

    Ако то е твърде тежко, твърде бавно или тромаво, ако хаби излишно време или ресурси, никой няма да го използва. Независимо какъв проблем решава. (Пример – спомнете си приложението на Facebook за iOS, когато беше базирано на HTML5 – то беше толкова бавно, че на практика беше неизползваемо и потребителите използваха външни приложения, за да споделят във Facebook. Много хора така откриха Instagram, между впрочем.)

    Ако приложението изисква твърде много тапвания или пък се опитва да направи всичко на един-единствен екран, също никой няма да го използва.

    Бързината и скоростта са features и са също толкова важни, колкото и останалите възможности на приложението. Ако приложението не може да се справи бързо с дадена задача, значи задачата не е за мобилно приложение (или пък ако е, но е бавна, вероятно е добре ясно и акуратно да се добави диалог за прогреса и необходимото време за извършване на задачата).

Създаването на страхотно потребителско преживяване чрез приложението е повече изкуство, отколкото наука. Процесът изисква холистичното познаване на хората, които ще използват приложението – дори по-задълбочено познаване, отколкото при разраборването на приложение за уеб или десктоп (при които използващият ги потребител обикновено е седнал и в покой). Изисква се усет към различни фактори, както и намирането на подходящия баланс.

Освен „най-добрите практики“ и „общоизвестните истини“, които не винаги са добри или верни, вероятно най-добрият начин да се уверите, че създавате страхотно мобилно преживяване е, като използвате приложението. Използвайте го по начина, по който потребителите го използват. Иначе то ще тъне в забрава, на задните страници в списъка с инсталирани приложения.

А ако приложението е страхотно, ето няколко съвети от FastCompany как да го измъкнете от чистилището (въпреки че ако е такова, то няма да има нужда от измъкване).