„Вълци“

„Вълци“ – Драматичен театър – Пловдив

− Никой не може да утепа вук на голе руке! Това го казвам я − Гьока Цветнио, айдук по душа и голем серсемин, инак муж на мèсто! Никой не може да утепа вук на голе руке!

Това са първите думи, с които започва представлението „Вълци“ и първите, с които започват „Трънски разкази“ от Петър Делчев. Адаптацията е на Александър Секулов, а постановката е на Диана Добрева. Това е и първото представление, с което избрах да започна „Сцена на кръстопът“ и театралния сезон – с премиера на представление, за което имам няколко въпросителни, но и някакви очаквания.

Вече бях чел „Трънски разкази“, но Диана Добрева си оставаше голямата въпросителна – колкото и да харесвам театъра, който прави, у мен се съпротивляваше упорито онова усещане, че нещо няма да е наред. Защото за първи път поставя текст на български автор. Текст, върху който самата тя не е прекарала седмици и месеци, за да адаптира за сцена. Поставя в Пловдив, защото тук е поканена да го направи, с текст, който сякаш е далеч от нея, не я вълнува, не я кара да ври и кипи. Диана Добрева е използвана за режисьор-мечка, магнит за публика. Като почитател на Диана Добрева и изгледал голяма част от нейните постановки, беше ми любопитно и някак странно как „Вълци“ се явява продължение на нишката от теми и спектакли, върху които работи и все още нямам своя отговор. Бих задал този въпрос на пресконференция, но вероятно от страх, че ще задам неудовен въпрос, от театъра не ме канят на пресконференциите си. Може би ще задам въпроса директно на Диана, пресконференцията не е единственият начин за контакт с нея (за радост!)

Разбира се, че горните ми опасения са дали резултат в крайния продукт – очаквах значително повече от почерка на режисьорката, повече дързост в интерпретацията. Вероятно българският текст, с който се чувства не съвсем в свои води или пък фактът, че не е неин избор, е довел до някакво затваряне и ограничаване на размаха.

Въпреки това си взех билет за премиерата. Днес, няколко дни по-късно, изобщо не съжалявам. Получило се е прекрасно представление, което след всяко следващо изиграване ще уляга още и още и ще става все по-хубаво.

„Вълци“ разказва за загубата на човешкото и превръщането на хората във вълци. Озлоблението разкрива комплексите, Много добро разпределение на актьорите и добро разделение между млади и стари. Изключителна роля на Иван Костадинов в ролята на поп Никодим. Чужд за селото, както е чужда и вярата и близостта между хората тук, свещеникът попива греховете и прави опити да смири бесовете, да приеме комплексите, страховете и отчуждението, които властват в това село, някъде в нищото. И вълците. Те също са тук, господари на пустошта – едновременно далеч и само воят им се чува, но и същевременно тук, някак близо. И в опит да ги държи далеч, да върне надеждата и вярата, е поп Никодим. Роля, изиграна безупречно от непрофесионален актьор, който наравно и без да отстъпва, си партнираше на сцената с останалите артисти. Роля и актьор толкова различни, че веднага правят впечатление и се запечатват в създанието. Затова и Диана Добрева изгражда постановката си около свещеника, той е идейният център на представлението и откритието на Добрева.

Не разбрах какво точно прави Герасим Георгиев – Геро в разпределението, освен да е… кхъ-кхъ… мечката сред актьорите. Не ме подразни, но не ме и спечели – съмнявам се да е единственият, който да може да изиграе тази роля. За сметка на това пък Симеон Алексиев като мъдреца на селото, беше отлично попадение! Силна и отчетлива роля, изпълнена брилянтно. Както и малката, но запомнящата се роля на Ивана Папазова, предизвикала бурен аплауз на премиерата.

“ ВЪЛЦИ“ . Премиера. 12.09. ДТ Пловдив.

ВЪЛЦИ
по „Трънски разкази” от Петър Делчев
постановка – Диана Добрева
драматиза…

Posted by Diana Dobreva on Friday, September 2, 2016

Дали „Вълци“ ми хареса – да, със сигурност. Харесаха ми и „Трънски разкази“. Адаптацията се оказа много добра, много успешна и наистина много податлива за сцена. Харесах режисьорските решения, даже исках да има повече от дързостта на Диана Добрева. Харесах актьорската игра и гротескната някак сценография. Допаднаха ми костюмите и воят на вълците от музикалната картина. Определено ще се върна в театъра, за да го изгледам поне още веднъж. За пречистване.

strategy-images1

Защо сайтът ви не изпълнява очакванията?

Вероятно сте вложили време и пари, за да създадете сайт, който да представя бизнеса или идеите ви. И отново като мнозина сте в ситуация, в която сайтът ви създава грижи и тревоги и не изпълнява предварителните очаквания. Ако това не беше така, нямаше да прочетете до тук и отдавна щяхте да сте преминали на друга страница. В днешния дигитален свят перфектният сайт е жив, пулсиращ организъм, който е част от идентичността на марката и бизнеса. Отдавна отмина времето, в което сайтът се създава и се забравя за него – сайтовете-визитки отдавна са най-скучното нещо. В сайта трябва редовно да се създава и публикува ново, актуално и релевантно съдържание, което да ангажира посетителите и да ги кара да се връщат за още.

Неактуалният сайт е изключително лесен за разпознаване. В него лесно се открива остаряла, често вече неактуална или неверна информация, вече неизползвани социални канали, липсва оптимизация за мобилни устройства и е съсредоточен върху директните продажби, вместо да информира посетителите. Това са само няколко причини сайтът са не изпълнява целите си. Ето няколко ключови знаци, за които да внимавате:

ДИРЕКТНИ ПРОДАЖБИ вместо СПОДЕЛЯНЕ НА ЗНАНИЯ

Потребителите днес са мъдри и образовани и забелязват опитите да им продавате директно отдалеч. Целта на вашия сайт трябва да предоставя на посетителите релевантна информация, която да задоволява потребностите на посетителите, да изгражда доверие и лоялност. Поднесете актуалната, релевантна информация, чак след това им направете оферта.

НАПРАВЕТЕ ГО МОБИЛЕН

Днес все повече потребители използват на таблетите и смартфоните си за разглеждане на сайтове и чрез тях те използват и вашия сайт. На практика над 50% от трафика за повечето сайтове идва от потребители, които ги разглеждат през мобилни устройства. Поглеждали ли сте как изглежда сайтът през мобилно устройство? Редизайн на сайта, за да бъде подходящ за мобилни устройства може моментално да увеличи ефективността му!

СЛЕДЕТЕ КОНКУРЕНЦИЯТА

Поглеждали ли сте скоро сайтовете на конкуренцията? В случай, че не сте, това трябва да ви стане занимание поне веднъж на няколко месеца. Потребителите разглеждат няколко сайта преди да изберат от кой да пазаруват. Те ще разгледат Вашия сайт, но ще разгледат и тези на конкурентите Ви.Дали не е дошло време да предложите нещо повече?

НЕ МОЖЕШ ДА УПРАВЛЯВАШ ТОВА, КОЕТО НЕ МОЖЕШ ДА ИЗМЕРИШ

Използвате ли ефективно аналитичните инструменти? Знаете ли колко уникални посетители посреща сайтът Ви всеки месец? Знаете ли кои страници посещават те най-често? Най-хубавото на онлайн маркетингът е познанието, което разкриват аналитичните инструменти. Можете да следите какво работи за Вашия сайт и по-важното – кое не е удачно.

ЕКСПЕРТЪТ ВИ ПО СОЦИАЛНИ МЕДИИ Е НОВОБРАНЕЦ

Лесно е да се подведете по схващането, че младеж или девойка – ученик или студент – е идеалният кандидат, който да се грижи за онлайн присъствието на бизнеса и марката ви. Младежите са в час с всички най-нови хотрости, трикове и похвати, активни са в социалните медии и знаят как да ги използват… но дали имат достатъчно знания за бизнеса ви, за новите неща, които се случват във фирмата и как те могат да бъдат превърнати в интересни и полезни съдържания за вашите клиенти? Дали ще знаят как да заинтригуват целевите ви аудитории и ще могат да ом подсигурят релевантна информация, свързана с техните интереси и потребности? Споделянето на снимки от фирмените ваканции и почивки е ОК и забавно, но все пак 80% от съдържанието трябва да е сериозно, да информира и обучава, а не просто да натиква пред погледа на посетителите стока или услуга. Спазването на подходящия баланс е от особена важност за успешния сайт.

Създаването на ефективен уебсайт е непрекъснат процес. Но ако следите онлайн присъствието на конкуренцията и други фирми в бранша, разбирате и се възползвате от всички данни, които аналитичните инструменти щедро предоставят и предлагате на посетителите си все по-голям обем от необходима и полезна информация, вместо само плахи опити за директна продажба, можете значително да подобрите функционирането на сайта, да увеюичите доволните посетители с пъти и бързо да го превурнете в предпочитано от клиентите ви място. От вас зависи, всичко е във вашите ръце.

maxresdefault

Pokémon GO – Първи впечатления

Манията Pokémon GO, превзела света, вече е официално и в България.

Вече можете да се впуснете в приключение между два свята – реалния и виртуалния. Pokémon GO е игра, създадена чрез игралната платформа в реалния свят на Niantic – това означава, че използва реални локации, за да насърчава играещите да изследват света и да откриват света на Pokémon.

След цялата еуфория, за която можете да прочетете навсякъде – тонове дигитално мастило бяха изписани, има няколко неща, които не видях да се споменават. „Новата“ игра е всъщност нов облик за Ingress (игралната платформа на Niantic, доскоро част от Google, беше разработена именно за Ingress). Всъщност Pokémon GO включва в себе си много неща, които можеха да направят Ingress абсолютен хит, но те никога не бяха добавени.

Няма как да не направи впечатление, че играта е някак лагава. Опитах да поиграя на Samsung Galaxy S7 Edge и ми се видя тромава. Ясно ми е, че цялото това визуално приключение (което липсва в Ingress) изисква някакъв ресурс, но да затормозява флагманът на Samsung към момента… не знам как би изглеждало на не толкова хардуерно натоварени телефони.

Като за първа версия е и доста бъгава – не са рядкост забивания, зацикляния и тук-таме разместени пиксели. Това не е голям проблем и вероятно съвсем скоро ще бъде коригиран. Надявам се да се обърне внимание и на друг аспект – източването на батерията. Абсурдно е просто от 100% батерия, само за 2 часа игра да ми свали над 40%! Наясно съм, че непрекъснато включеният GPS, wi-fi и пр. точат бясно батерията, но определено може да се направи някаква оптимизация – Ingress е значително по-пестелив. Като добавим и невъзможността за спиране/превключване между приложения (освен по грубия начин) показва, че от Niantic са били притиснати да извадят приложението по-скоро и да коригират пропуските в движение. И докато за да играеш Ingress не беше нужен кой знае колко добър интернет (дори и след ограничението на мобилните оператори след изчерпване на мегабайтите на висока скорост играта се движи и работи чудесно), то в Pokémon GO това е голям проблем – играта се забавя значително, вероятно заради ненужно голям обем данни, които се прехвърлят между сървърите и устройството.

Най-голямото разочарование е обаче копирането от Ingress – всички данни за ключови места от Ingress са прехвърлени в Pokémon GO и са част от геймплея. Ако ще ходя на същите места, на които ходя, за да играя Ingress, по-добре да си продължа старата игра – да не говорим, че цялата конспирация и история са значително по-увлекателни.

Ще дам шанс на играта за още няколко дни (или обновявания), за да видя как ще се развие и подобри. Предполагам, че дотогава ье съм понапреднал достатъчно, че да видя и по-сериозната част от играта.

Принципно играта предлага много възможности и за бизнес, но живеем в България и не очаквам този аспект да се окаже привлекателен на родна почва и да види някакво сериозно приложение.

ZoltApp_android

Zolt – новините в 60 думи

През последните няколко дни използвам Zolt и сега ще споделя моите впечатления и очаквания за приложението.
Zolt задоволява необходимостта от информираност за новините в контекста на мобилните технологии. Защото консумирането на съдържания фундаментално се различава между настолен компютър и мобилното устройство и просто наместването на едно съдържание за малкия дисплей не решава проблема. Затова Zolt подхожда към тази нелека задача по различен начин – извлича най-важните новини (доколкото разбрах – алгоритмично) и с помощта на човешки редактори ги трансформира в удобни за четене резюмета. Получавате най-важното от новинарския поток в 60 думи за всяка новина. Точно толкова думи са напълно достатъчни, за да получите най-важното съдържание, а останалите думи, използвани за пълнеж към статията, са премахнати като ненужен шум.

Вероятно ще попитате “Защо 60?“. Отговорът идва от основателя на Zolt, Ръш Садиуала:

„Над 80% от съдържанието на една новина може да бъде казана с 20% от използваните думи.“

Ако предпочитате да ги получите – можете да го направите, предоставя ви се възможност да прочетете и цялата новина от източника, от който тя е извлечена. Ако трябва да съм честен, случвало ми се е да искам да прочета повече – един или два пъти отварях оригинала, но в повечето случаи резюмето е напълно достатъчно за задоволяване на любопитството и за информираност по темата. След което плъзгам пръста по дисплея нагоре, за да получа следващото резюме. Отново 60 думи, отново най-важните.

Zolt изглежда красиво – голяма снимка (снимката казва повече от 1000 думи, нали си спомняте старата поговорка?) на половината екран, а под нея – заглавието на новината и резюмето ѝ, в удобен за четене размер и шрифт. Тествах на няколко различни устройства и на всички изглеждаше наистина удобно. С един поглед хващаш най-важното и си преценяваш дали да го сложиш в отметките си за по-късно четене, да споделиш новината (за споделянето ще споделя и малко по-късно) с други хора или да минеш към следващото съдържание. Екранният кадър е от някаква по-стара версия, защото тази, която използвам, показва лента отгоре, от която може да се отвори скритото меню за допълнително персонализиране и избор на тематичен поток от новини или опресняване на текущия. Лично на мен оформлението ми допада – стилно, изчистено, ненатрапчиво с фокус върху предоставяното съдържание вместо към себе си. Ако трябва да оценявам, бих му сложил 5/6. Дори малко повече, ако към това се добави и режимът за „нощно четене“ – белият фон с черни букви изглежда много добре денем, но вечер избожда очите, затова има вариант да го промените на недотам дразнещ и приятен тъмен режим. Променя се цветовото решение, но не и цялостното преживяване и усещане а приложението, което е чудесно. Няколко приложения съм ползвал, които предлагат този похват, но на всички нещо не беше съвсем точно както трябва – нощният режим е бил мислен като допълнение, не като основна част и промяната на цветовата схема променяше и усещането. За радост това го няма тук.

Дотук изглежда, сякаш Zolt е разкошно приложение и то наистина е такова. Zolt е приложение, което ви насърчавам поне да изпробвате – било за Android или за iOS.

30

Само че

Само че Zolt идва при мен след доста сериозна работа по новини и получаването им за мобилно устройство, както и работа по алгоритмично извличане и филтриране на новини по различни потребителски предпочитания и критерии. Вероятно някой от разработчиците е разбрал кой съм, защото предложението за тест дойде ненадейно и по начин, който издава някаква предварителна информация. Това е без значение сега. За съжаление днес нито cir.ca вече съществува (или поне не в оригиналния си вариант), нито Prismatic. Но те двете поотделно създадоха нещо много важно – опит и памет. Показаха силните страни, както и слабостите. Показаха как допуснатите грешки с времето стават по-големи и по-трудни за отстраняване.

За съжаление Zolt тръгва по утъпканата пътека, по която вече са минавали други. От Zolt не подозират, че пътеката е утъпкана и удобна за вървене, но свършва в блатото, от където няма връщане назад. Защото никой не се е върнал, за да разкаже или да сложи знак на това място.

Основният проблем (или пък чудесна възможност?) е, че хората са различни. Твърде различни един от друг. Затова използването на човешка сила при създаването на съдържания ограничава количеството на произвежданото съдържание (за да осигури качество). Различията при хората предлагат различия в интереси и теми и поставянето им в общи калъпи не довежда до резултат , а напротив – в повечето случаи създава шум, а шумът кара потребителите да търсят друго място. Защото предифинираните общи теми са твърде общи, а потребителите се интересуват от конкретни неща в тази тема, не от нея като цяло. Може да се интересувате от футбол, например, но в случая получавате и ръгби, крикет, голф, тенис, баскетбол, кърлинг… няма филтриране, няма възможност за допълнително персонализиране. Или всичко, или нищо.

Още две неща ми направиха впечатление, които оказват спънки в развитието, но тях ги споделих директно с основателя – той да прецени дали да се възползва от опита или да продължи по същия начин. И двете са неща, които не са тайни, но и не съм съвсем убеден, че искам да издавам публично, затова спирам дотук.

И пак повтарям – Zolt е чудесно приложение, поне го изпробвайте!

askeer

Наградените с Аскеер 2016

Ето и тазгодишните носители на статуетката Аскеер:

Изгряваща звезда

  • Александър Хаджиангелов за ролята на Пилето в „Пилето“ по романа на Уилям Уортън, пиесата на Наоми Уолъс и филма на Алън Паркър, сценична версия и постановка Васил Дуев, Младежки театър „Николай Бинев“

Поддържаща мъжка роля

  • Йосиф Шамли за ролята на Цера в „Ничия земя“ по филмовия сценарий на Данис Танович, сценична адаптация и постановка Стоян Радев, Народен театър „Иван Вазов“

Поддържаща женска роля

  • Василена Атанасова за ролята на Натали Валтер в „Бел Ами“ от Юрий Дачев, по Ги дьо Мопасан, постановка Бина Харалампиева, Малък градски театър „Зад канала“

Сценография

  • Мира Каланова за „Нощта на шестнайсети януари“ от Айн Ранд, постановка Пламен Марков, Театър „София“

Костюмография

  • Свила Величкова за „Алиса в страната на чудесата“, по едноименния роман на Луис Карол, сценичен вариант и постановка Анастасия Събева, Младежки театър „Николай Бинев“

Театрална музика

  • Христо Намлиев за „Гео“ по романа на Христо Карастоянов „Една и съща нощ“, сценична версия и постановка Иван Добчев, Народен театър „Иван Вазов“

Водеща мъжка роля

  • Леонид Йовчев за ролята на Гео в „Гео“ по романа на Христо Карастоянов „Една и съща нощ“, сценична версия и постановка Иван Добчев, Народен театър „Иван Вазов“

Водеща женска роля

  • Жорета Николова за ролята на Соланж в „Слугините“ от Жан Жьоне, постановка Диана Добрева, Народен театър „Иван Вазов“

Режисура

  • Иван Добчев за „Гео“ по романа на Христо Карастоянов „Една и съща нощ“, сценична версия Иван Добчев, Народен театър „Иван Вазов“

Най-добро представление

  • „На ръба“ – авторски спектакъл на Александър Морфов, Народен театър „Иван Вазов“

Съвременна българска драматургия

  • „Няма ток за електрическия стол“ от Александър Секулов (Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив, постановка Лилия Абаджиева, 11 септември 2015 г.)

Цялостен принос

  • Борис Луканов